Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny
w Szkolnym Punkcie Konsultacyjnym im. Janusza Korczaka
przy Ambasadzie RP w Dublinie
Dziecko jest istotą rozumną, zna dobrze potrzeby,
trudności i przeszkody swojego życia.
Nie despotyczny nakaz, narzucone rygory
i nieufna kontrola, ale taktowne porozumienie,
wiara w doświadczenie, współpraca i współżycie.
J. Korczak
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Statut Szkolnego Punktu Konsultacyjnego im. Janusza Korczaka przy Ambasadzie RP w Dublinie.
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) – art. 10 ust. 1 pkt 5, art. 26 ust. 2, art. 78, art. 98-99.
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
Wstęp
Szkoła Polska im. Janusza Korczaka przy Ambasadzie RP w Dublinie od 2005 r. konsekwentnie realizuje misję zorientowaną na promowanie polskiej tradycji i kultury.
Zadania wychowawcze szkoły są podporządkowane nadrzędnemu celowi, jakim jest wszechstronny rozwój ucznia. Szkoła ma za zadanie wspomagać wychowanków w kształtowaniu odpowiedniej postawy, umożliwić korygowanie deficytów w celu optymalizacji osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz zapobiegać zagrożeniom poprzez profilaktykę, przeciwdziałanie istniejącym zagrożeniom i wsparcie uczniów w trudnych sytuacjach
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym w oparciu o:
- wnioski z pracy zespołów zadaniowych i przedmiotowych,
- wnioski z przeprowadzonej diagnozy potrzeb wychowanków, np. w formie ankiety kierowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli,
- inne dokumenty i spostrzeżenia ważne dla szkoły (np. wnioski uczniów, rodziców).
Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:
- znajomość założeń programu ,
- zaangażowanie,
- współdziałanie dyrekcji, nauczycieli, uczniów i rodziców.
I. Misja szkoły
Misja Szkoły Polskiej im. Janusza Korczaka przy Ambasadzie w Dublinie
Szkoła realizuje cele i zadania Szkoły określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
1) rozwija i podtrzymuje poczucie tożsamości narodowej i językowej u uczniów,
2) umożliwia uczniom powracającym do Polski włączenie się do systemu edukacji,
3) kształtuje u uczniów postawy warunkujące sprawne funkcjonowanie we współczesnym świecie,
4) wychowuje uczniów w duchu patriotyzmu i poszanowania tradycji.
Zadania placówki:
- Nadrzędną ideą szkoły jest szeroko pojęte dobro każdego ucznia, poszanowanie jego godności i prawa do wszechstronnego rozwoju osobowości.
- Celem szkoły jest umożliwienie uczniom uczęszczającym do szkół działających w systemie oświaty w Republice Irlandii nabywanie i doskonalenie umiejętności posługiwania się jezykiem polskim w ramach oddziałow dziecięcych oraz uzupełnianie wiedzy w zakresie szkoły podstawowej, czteroletniego liceum w przedmiotach wiedza o Polsce oraz język polski.
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w Rozporządzeniu, w szczególności:
1) zapewnia bezpłatne kształcenie w systemie stacjonarnym;
2) przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasady zawarte w Statucie;
3) realizuje uzupełniający plan nauczania szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokształcącego z przedmiotów: język polski, wiedza o Polsce (historia Polski, geografia Polski i wiedza o społeczeństwie,
4) umożliwia uczniom powracającym do Polski włączenia się do systemu edukacji w Polsce,
5) kształtuje u uczniów postawy warunkującej sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie,
6) wychowuje w duchu patriotyzmu, tolerancji światopoglądowej, wzajemnego koleżeństwa, poczucia odpowiedzialności za własne postępowanie oraz przekonania,
7) kształtuje i podtrzymuje tożsamość narodową wśród uczniów oraz inspiruje intelektualną i emocjonalną więź z Polską.
II. Cele ogólne programu wychowawczo-profilaktycznego:
- Profilaktyka zachowań ryzykownych,
- Wspieranie w indywidualnym rozwoju dziecka,
- Budowanie poczucia bezpieczeństwa na terenie szkoły,
- Nauka właściwego wyrażania własnych uczuć i emocji i zachowań asertywnych,
- Propagowanie praw i obowiązków dziecka,
- Eliminowanie zjawiska przemocy i agresji wśród uczniów,
- Wspieranie prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego ucznia,
- Uświadomienie zagrożenia płynącego ze stosowania używek,
- Promocja zdrowego stylu życia,
- Eliminowanie zachowań negatywnych,
- Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów,
- Współpraca z rodzicami,
- Edukacja kadry pedagogicznej pod kątem realizacji programu profilaktyki szkolnej,
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
- współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
- kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
- współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
- doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
- wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców.
- kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu.
Działalność profilaktyczna obejmuje 8 obszarów:
Obszar 1. Kłopoty uczniów w adaptacji do nowego środowiska.
Obszar 2. Problemy związane z przemocą oraz z brakiem poszanowania mienia społecznego.
Obszar 3. Brak właściwej więzi z rodzicami oraz niewielka ilość czasu przeznaczonego na jej wzmacnianie.
Obszar 4. Brak dyscypliny oraz problemy z kulturą i higieną osobistą.
Obszar 5. Negatywny wpływ rówieśników i starszych kolegów .
Obszar 6. Zagrożenie środkami odurzającymi.
Obszar 7. Niewłaściwe sposoby spędzania wolnego czasu (niewłaściwe wykorzystanie multimediów ) oraz troska o rozwijanie pasji i zainteresowań uczniów.
Obszar 8. Dbałość o bezpieczeństwo uczniów zarówno na terenie szkoły jak i poza nią.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
- wspieranie wszystkich uczniów w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- realizowanie wśród uczniów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych,
- przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
- doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych.
- kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
- kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
- prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
Hasło roku szkolnego 2024/25 zaproponowane przez Radę pedagogiczną w porozumieniu z Radą Rodziców to „Ty mówisz, ja czuję’.
Najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
- wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej i społecznej,
- przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej (szkole, klasie),
- rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
- budowanie poczucia tożsamości narodowej,
- przeciwdziałanie przemocy i agresji,
- przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
- troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych.
III. Sylwetka absolwenta
Dążeniem Szkoły Poskiej im. Janusza Korczaka przy Ambasadzie RP w Dublinie jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu zawodowym i społecznym.
Absolwent szkoły, to człowiek, który:
- toleruje i żyje w poszanowanie innych wyznań oraz kultur,
- cechuje się wysoką kulturą osobistą,
- jest gotowy nieść pomoc, a także podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
- jest patriotą,
- zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły,
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia,
- kieruje się w życiu zasadami moralności i etyki,
- szanuje innych,
- integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole wielokulturowym,
- umiejętnie korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne.
IV. Struktura oddziaływań wychowawczych
Dyrekcja szkoły:
- stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
- inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
- stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
- współpracuje z zespołem nauczycieli oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
- nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
- nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Rada pedagogiczna:
- zatwierdza procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży,
- uczestniczy w realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
- uczestniczy w ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego
- Nauczyciele:
- przestrzegają procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia,
- kształcą uczniów w duchu patriotyzmu i demokracji,
- reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
- reagują na obecność w szkole osób obcych,
- rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach.
- Opiekunowie klas:
- uczestniczą we wszystkich sytuacjach ważnych dla klasy np. imprezy okolicznościowe, zabawy, akademie, apele, wycieczki,
- organizują wycieczki, wyjść do kina , teatru itp.,
- wpajają nawyki przestrzegania zasad bezpieczeństwa oraz odpowiedniego zachowania się w różnych sytuacjach
- kształtują wzajemne stosunki między uczniami na zasadzie życzliwości, koleżeństwa i odpowiedzialności,
- organizują spotkania klasowe z rodzicami uczniów,
- prowadzą na bieżąco dokumentację pracy wychowawczej,
- przedstawiają istotne problemy uczniów na radach pedagogicznych,
- kształtują postawy patriotyzmu, aktywności społecznej, wrażliwości na krzywdę drugiego człowieka, tolerancji na inne narodowości i wyznania,
- propagują program zdrowego stylu życia, walki z uzależnieniami i nałogami,
- Rodzice:
- zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
- współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
- biorą czynny udział w tworzeniu szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
- uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
- uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
- rada rodziców uchwala program wychowawczo-profilaktyczny szkoły (w porozumieniu z radą pedagogiczną).
- Samorząd uczniowski:
- jest organizatorem akcji różnego typu (w porozumieniu z opiekunem samorządu i dyrkcją szkoły),
- współpracuje z nauczycielami i Radą Pedagogiczną,
- może prowadzić akcje pomocy dla potrzebujących,
- reprezentuje potrzeby środowiska uczniowskiego,
7. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego
Sposoby ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego
1. Ankiety dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
2. Rozmowy z uczniami, rodzicami i nauczycielami,
3. Sprawdzenie zapisów w dziennikach lekcyjnych,
4. Roczne sprawozdanie z realizacji Programu Wychowawczo – Profilaktycznego szkoły.